GURINDAM
Pentakrifan Gurindam yang berasal daripada kata dalam bahasa Tamil, iaitu “Kirandam”, dalam perkembangan sejarah kesusasteraan Melayu tradisional, memang sedia dikenali sejak zaman Hindu lagi. Dalam konteks kesusasteraan Melayu, kata “gurindam” itu pada awalnya bererti “asal” atau “perumpamaan”. Menurut Pendeta Za’ba pula, gurindam merupakan sejenis syair melarat yang tidak teratur, berangkap-rangkap dan tidak tetap sukatannya, timbangannya dan sajaknya. Menurut beliau lagi, bahasa dalam gurindam adalah padat dan bernas manakala isinya lebih cenderung kepada suasana riang yang dianggap sebagai nyanyian jenaka, sindiran, giat yang bermain-main dan menggelikan hati.
Gurindam merupakan puisi yang terdiri daripada dua baris yang mempunyai rima akhir a. Dari segi bentuknya pula dikatakan tidak tetap sama ada terikat ataupun tidak. Gurindam terdiri daripada dua baris serangkap serta mengandungi tiga hingga enam patah kata dalam sebaris. Selain itu, setiap baris dalam rangkap merupakan isi atau maksud dan perlu bersambung dengan baris-baris dengan baris-baris dalam rangkap yang berikutnya untuk membawa makna yang lengkap. Baris pertama dikenali sebagai “syarat” dan baris kedua dikelani sebagai “jawab”. Baris pertama iaitu yang dikenali sebagai “syarat” menyatakan sesuatu fikiran atau peristiwa dan baris kedua pula menyatakan keterangan atau menjelaskan perkara yang dinyatakan dalam baris pertama tadi.
Gurindam pada umumnya berperanan untuk mendidik dan menghiburkan khalayak pembaca dan pendengar. Selain itu, gurindam dapat dijadikan dokumentasi gambaran masyarakat yang dapat memancarkan kreativiti dan estetika serta daya intelek masyarakat Melayu silam dalam mendepani kehidupan mereka. Gurindam juga dapat dijadikan bahan untuk berkomunikasi dalam kalangan masyarakat, khususnya dalam majlis-majlis rasmi.
Ini Gurindam Fasal yang Keenam
Cahari olehmu akan sahabat,
Yang boleh dijadikan ubat.
Cahari olehmu akan guru,
Yang boleh tahukan tiap seteru.
Cahari olehmu akan isteri,
Yang boleh menyerahkan diri.
Cahari olehmu akan abdi,
Yang ada baik sedikit budi.
Maksud gurindam
Gurindam Fasal yang Keenam tersebut membicarakan sifat-sifat yang perlu ada pada diri seseorang yang hendak didampingi. Dalam mencari sahabat, pengarang menyarankan masyarakat supaya mencari orang yang dapat menjadi penawar diri. Hal ini bermaksud sahabat itu mestilah yang sedia bergembira ketika kita senang dan sedia bersedih ketika kita sedang berduka. Dalam mencari guru pula, masyarakat disarankan mencari tokoh yang tahu membezakan antara yang baik dan yang buruk. Dengan kata lain, guru itu mestilah dapat membimbing kita ke arah kebaikan.
Seterusnya, kita juga disarankan supaya mengahwini wanita yang sedia menyerahkan dirinya hanya untuk kita. Dalam hal ini, pengarang bermaksud isteri itu mestilah patuh pada suami pada setiap ketika. Kemudian, pengarang menyentuh sekali lagi soal mencari kawan yang menurutnya mestilah memiliki semangat setiakawan yang tinggi, bukan daripada kalangan yang akan mengkhianatinya. Akhir sekali, dalam mencari hamba sahaya, pengarang menasihati masyarakat agar mendapatkan hamba yang berbudi pekerti mulia.
Tema dan persoalan
Tema yang diketengahkan daripada gurindam tersebut adalah tentang sifat-sifat khusus yang perlu ada pada diri orang yang didampingi. Sehubungan itu, para khalayak perlu peka terhadap sifat yang ada pada seseorang yang bakal atau dan telah didampingi. Sahabat yang terbaik adalah sahabat yang memahami perasaan kita; guru yang baik ialah guru yang membimbing kita ke arah kebaikan; isteri yang baik ialah isteri yang taat akan suaminya; kawan yang baik ialah kawan yang setia dan jujur; orang suruhan yang terbaik pula ialah orang yang berbudi bahasa.
Bentuk
Gurindam tersebut terdiri daripada lima rangkap dan setiap rangkap terbina daripada dua baris. Pola rima akhir setiap rangkap seragam, iaitu a-a. Jumlah kata sebaris adalah antara empat hingga lima patah kata manakala suku katanya adalah antara sembilan hingga sebelas suku kata. Merujuk kepada teknik penulisannya yang mematuhi ciri-ciri puisi tradisional, maka dapatlah disimpulkan bahawa puisi ini berbentuk terikat.
Baris pertama gurindam merupakan syarat, manakala baris yang kedua pula ialah jawab. Hal ini berbeza daripada pantun dua baris yang baris pertamanya berperanan sebagai pembayang maksud manakala baris keduanya berperanan sebagai maksud. Baris pertama gurindam itu menyatakan sesuatu fikiran atau peristiwa manakala baris kedua menjelaskan apa-apa yang telah dinyatakan oleh baris pertama.
Gaya bahasa
Berdasarkan pantun tersebut, dapat dilihat gubahan bahasanya yang begitu tepat, padat dan bernas dalam usaha hendak menyatakan sesuatu dengan terus terang. Melalui gaya bahasanya juga dapat dilihat dan fahami sikap, perasaan, nilai dan pelbagai aspek yang berkaitan dengan kehidupan masyarakat Melayu lama.
Melalui gurindam itu, Raja Ali Haji telah dapat melukiskan sesuatu yang mudah difahami maksudnya. Hal ini demikian kerana beliau hanya melukiskan hal-hal yang berhubungan secara langsung dengan soal kehidupan manusia dengan agamanya yang saling berhubungan bagi menentukan perjalanan hidup yang sempurna. Baris-baris perkataan yang digunakan tidak mempunyai ciri ambiguiti yang dapat memesongkan tanggapan pembacanya.
Pengajaran
Secara keseluruhannya, gurindam yang bersifat didaktik ini mengingatkan kita supaya berhati-hati apabila mendampingi seseorang. Jika dilihat secara khusus, gurindam ini mengingatkan kita supaya saling memahami antara satu sama lain, khususnya dalam persahabatan kerana sifat yang sedemikian dapat menjadi penawar kepada seseorang sekali gus dapat merapatkan hubungan persahabatan. Selain itu, kita juga disarankan supaya rajin menuntut ilmu tetapi dalam menuntut ilmu, kita mestilah mencari guru yang dapat mengajar kita ke arah kebaikan.
Kita juga hendaklah melaksanakan sunnah Nabi Muhammad S.A.W, iaitu beristeri apabila berkemampuan kerana beristeri dapat menghindarkan seseorang daripada melakukan zina. Sebagai isteri, setiap wanita itu mestilah patuh dan taat akan suaminya. Seterusnya, kita mestilah jujur dan memiliki nilai setiakawan yang tinggi dalam persahabatan. Dalam konteks ini, kita ditegah mengkhianati persahabatan kerana perbuatan yang sedemikian akan menyebabkan sahabat itu teraniaya.
0 comments:
Post a Comment